train like a beast, look like a beauty

Mua on jossain vuodenvaihteen tienoilla pistänyt joku sinnikäs treenikärpänen, joka kantaa siviilissä nimeä Elsa. Toi mun kamu on jo hihkuttanut tästä vähäsen enemmän kuin minä ja nyt se sai taas kerran mun sen innostukseen mukaan. Viime kerralla se oli Justin Bieber ja sitä edellisellä One Direction, mitä tähän vielä siis? Älä hani innostu Call me maybesta, jooko.

Koska kuitenkin nyt kyseisestä "fitspiration" kuumeesta on tullut ainakin nuorten naisten kohdalla joku niin sanottu juttu, päätin mäkin ottaa asiaan vähän kantaa. "Fit is new skinny" mantraa näkyy Tumblrissa ja We <3 itissa sen verran säännöllisesti, että kyllä meikätyttökin on siitä vähemmästäkin alkanut kiinnostumaan. Oon myös alkanut miettimään mun omia liikuntakokemuksia ja oikeasti alkanut kiinnostumaan, mitä mun kropalla oikein voi tehdäkään.


Mulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia ruuan kanssa. Meillä kotona on ollut lapsesta asti säännölliset ruokailut eikä mun äiti oo ikinä tarjonnut meille mitään kotiruokaa kummempaa tai epäterveellisempää. Oon ollut tosin vähän huono säännöllisen liikunnan kanssa ja tässä vanhetessa alkaa huomata, että pitäisi vähän petrata. Kyllä sitä 12-vuotiaana pärjäsi ja jaksoi ihan hyvin ilman - eipä enää.

Mun porukat ei lapsena tyrkyttänyt mulle mitään harrastuksia, joten se oli mulla vähän omalla vastuulla ja kiinnostuksesta kiinni. Eikä mua ei oikein kiinnostanut mikään - telinevoimistelu loppui ennen kouluikää, tanssissa toveri lopetti, enkä mä ole eläessäni ikinä pitänyt pallopeleistä, mistä lienee johtuu. Kun ikää alkoi olla jo tarpeeksi mittarissa, nousi harrastuksen aloittamiselle pieni kynnys, sillä mulla alkoi olla mukamas "liikaa" ikää. Ei 11-vuotiaalle enää järjestetä mitään mahdollisuuksia aloittaa uutta harrastusta, kun pitäisi mennä useita vuosia treenanneiden joukkoon! Tässä ei oo mun mielestä mitään järkeä, pitäisikö lapsen tietää loppuelämänsä laji joskus 5 vuoden iässä? Tai jos haluaa harrastaa, odotetaankin susta yhtäkkiä vähintäänkin jotakin suomenmestaria ja vielä halua treenata niin paljon ja vakavasti? Ja sitten valitetaan, ettei Suomen nuoriso liiku - no ei varmana liiku, kun vaihtoehdot ovat paskat!

Mulla ei ole siis ollut sanotaanko 10 ikävuoden jälkeen mitään säännöllistä liikuntaharrastusta, mikä ei ole mua hassua kyllä ikinä oikein häirinnyt. Mä rakastan musiikkia, harrastin nuorempana enemmänkin kirjoittamista sekä lukemista ja kynä kädessä tuli piirusteltuakin aika usein. Oon luonteeltani vähän enemmän haaveilijatyyppiä; mua ei ole ikinä kiinnostanut ryhmäharrastelu, viihdyin lapsena ihan hyvin omassakin seurassa.

Mun mielestä on ihan ymmärrettävää, ettei lapsi osaa ajatella vielä realistisesti liikunnan tärkeyttä tai sitä, mitä pistää suuhunsa. Terveelliset elämäntavathan otetaan tavaksi sitä mukaa, mitä pidemmälle harrastamisessa mennään, olenko oikeassa? Mulla ei ennen yläkouluikää eikä oikeastaan vielä ennen lukioikääkään ollut mitään helvetin käryä proteiinesta tai hiilareista tai sanotaanko yhtään mistään, mitä suuhunsa saisi ja ei saisi laittaa. Kuka mulle niitä olisi kertonut? Mä olen myöskin oppinut suurimman osan liikunnasta, eri vaihtoehdoista sun muista vasta yläasteen aikana liikuntatunnilla ja opin edelleen joitain suht tärkeitäkin juttuja. Musta tuntuu hassulta, että jotkut kauan harrastaneet pitää joitain asioita ihan itsestäänselvyytenä, ei ne oikeastaan ole. En mä tietenkään tyhmä ole; kyllä mä nyt tiedän, ettei herkkuja syödä tai muuta, mutta esimerkiksi mulla ei ollut hajuakaan, että leipäkin voisi olla niinkin lihottavaa tavaraa tai että hedelmätkin sisältää aika paljonkin sokeria.



Kuitenkin! Koen nykyään itse tärkeenä itselleni, että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa tai tehdä parannusta. Jos ei tän ikäiselle mitään tiettyä lajia ole tarjottavana alkeiskurssina, minä hoidan treenini sitten itse! Jostain syystä se ehkä tuntuu omalta, että voin itse päättää lenkkini ajankohdan tai treenata rauhassa katseilta vaikka omassa huoneessani. Kuntosalia tuli viime vuoden puolella aika rankasti kokeiltua, mutta jostain syystä sekään ei ole oikein niin suurena välineurheiluna napannut - miksi maksaa maltaita salikortista, kun saat juosta ulkona juoksumaton sijasta ihan ilmaiseksi? Mulla ehkä meni oman juttuni löytämiseen vähän kauemmin kuin muilla, mutta onko sillä loppupeleissä mitään väliä? Onhan tässä vielä muutama vuosikymmen aikaa parantaa. Muut harrastaa ryhmissä, jotkut joukkueissa tai sitten ihan itsenäisesti - meikällä ei ole ketään määräämässä, miten mun pitäisi tai tulisi suorittaa treenini ollaakseni paras. Ja se käy mulle ihan helvetin hyvin. Mulla ei ole mitään tavoitteita kilpailemaan yhtään missään asiassa - mun tavoitteisiin on vuodenvaihteen jälkeen syntynyt oma kunnon kohottaminen sekä terveyden ylläpitäminen. En ole ymmärtänyt ikinä niitä, ketkä käyvät treenaamassa parhaimmillaan 7 kertaa viikossa. Eikö siitä mene ihan liikunnan ilokin pilalle, kun treenaamisesta tulee suorittamista ja rasvaprosentin valvomista?

Vaikka musta tuskin ikinä tulee mitään kaloritaulukoiden tarkkailijaa, on mua silti alkanut vähän kiinnostaa, mistä sitä ylimääräistä energiaa tykkää tulla. Oon muun muassa jättänyt mun kovasti rakastaman leivän suurimmaksi osaksi pois ruisleipää lukuunottamatta. Joitain ruokatottumuksia oon joutunut vähän muokkailemaan, mutta aika kevyesti. Oon aina pitänyt eri salaateista sekä vihanneksista, joten esimerkiksi pastan tai välipalojen korvaaminen näillä ei ole tullut ongelmana. Tyypillinen herkkujenkin vähentäminen tietenkin itsestäänselvyytenä, vaikken niitä ole viime aikoina muutenkaan paljoa syönyt. Joitain juttuja oon tosin sallinut itselleni - esimerkiksi kokiksesta en halua kokonaan luopua. En ole ikinä ollut mikään kauhean itsekurinen ihminen, joten kai välillä voi olla oikeus pitää vapaapäiviäkin. Koska mulla ei kuitenkaan ole se ruoka ollut itse ongelma, vaan itse liikunnan vähyys, oon jättänyt turhat analysoinnit keittiön puolella pois.


Netti on osoittautunut mulle aika kultaiseksi keksinnöksi, kun treenaamisesta on tullut kyse. Lenkkeilyhän on itsessään kaikille suht selvä ideana, mutta esimerkiksi lihaskuntoa tehdessä, mun mielikuvitus tykkää loppua aika nopeasti. Esimerkiksi Youtubesta olen katsonut keiden milloinkin kyhäämiä videoita, joista mun lemppareiksi on osoittautunut Victoria's Secretin "Train like an angel" -vinkit. Mulla löytyy kotona käsipainoja, on jumppamattoa sekä mainokseton Spotify, mitä muuta mä treenaamiseen tarvitsen? Mä koen olevani luonteeltani aika itsenäinen ihminen ja vaikka jumppatunnit ovatkin välillä ihan mukavia, tykkään itse säätää treenausajankohtani ja treenini sisällön - minähän sen tulen tekemään eikä kukaan muu. En myöskään tarvitse muuta yleisöä, joten yksin juokseminen ei tuota mulle ongelmia.

Mun mielestä turha välineurheilu ja salikortin pitäminen nimen vuoksi on ihan naurettavaa. Mä saan kotona rankemman treenin aikaiseksi tekemällä, kun mitä teinitytöt tekevät salilla seurustelemalla. En tarvitse crosstraineria tai juoksumattoa saadakseni jalkoihini vauhtia, vaan lenkkarit jalkaan ja pipo päähän tuulelta suojaamaan ja ulos! Mä nauran näille Elixiassa käyville välineurheilijaihmisille, ketkä käyvät kyseisessä paikassa hengailemassa ja solariumissa vain koska se sattuu olemaan niin hieno paikka, jonka jälkeen kertovat harrastavansa saliurheilua. Jos näille ämmille sattuu mainitsevansa käyvänsä ihan itsekseen juoksemassa ulkona tai treenaavansa sisällä ihan omassa kämpässään, saat herkästi sääliviä katseita. Mä en ymmärrä - miten mun treeni olisi vähemmän tehokasta kuin sun infrapunasaunominen puolen tunnin "painojen nostelun" jälkeen? Tai jos pistän treenin ajaksi kulahtaneet verkkarit ja rikkinäisen t-paidan, miten se eroaa treenistä satasen Niken ah-niin-trendikkäissä varusteissa? Vittu mitä paskaa.

kuvat we <3 it

Yks juttu mitä mä en tässä aiheessa ymmärrä tai tule ehkä koskaan ymmärtämäänkään; miksi liikunnasta tehdään niin iso asia? Jos harrastat voimistelua/jalkapalloa tai vittu vaikka balettia, oot niin kurinalainen ja ahkera ihminen, mutta jos harrastat lukemista tai piirtämistä, se tuskin lasketaan harrastukseksi. Hei c'moon! Mä oon harrastanut koko ikäni yhtä paljon kun muutkin, ehkä enemmänkin, itse harrastukset eivät ole sisältäneet vaan liikuntaa. Kyllä se kirjoittaminenkin kuulkaa aikaa vie, uskokaa tai älkää. Terkuin nimim: kirjoitin_tätä_tekstiä_jumalAuta^3tuntii_95

Mulle tuli joskus kesällä kommenttia siitä, olenko mä lihonut. Vastaus on, että kyllä mä jonkin verran olin kerännyt lisää elopainoa. En ole ikinä ottanut stressiä mun vaa'an lukemista, enkä luultavasti tule nyttenkään. Oon aina mielummin katsonut peilistä, missä mennään tai kuunnellut ihan omaa kroppaa. Mulle on tärkeimmiksi tavoitteiksi nyt uuden vuoden alussa kehittynyt ihan lihaksien kehittäminen sekä kunnon kohottaminen - paljon kivempi juosta kuin kävellä! Mitä pidempiä lenkkejä oon huomannut pystyväni juoksemaan, sitä tyytyväisemmäksi oon tullut, vaikkei sitä muuten kropassa vielä huomaakaan. Hyvä fiilis tulee sisältä, sen oon huomannut vähän kantapään kautta ja se auttaa jaksamaan paremmin, kuin mikä tahansa karkkilakko. Ja kyllä se tiiviimpi bikinipeppukin vähän saa jalkoja liikkeelle laiskoinakin iltoina...

Ja muuten, oon laihtunut suunnilleen joulukuun puolesta välistä noin kolmisen kiloa. Muhun ei joulukilot päde. So long suckers tästä se lähtee!

In English: Just talking about my newest interest on training. Not going to translate, sorry mates!

6 kommenttia:

  1. Minun makuuni kärjistät ihan liikaa, ihan liikaa. Teksti enemmän vihastutti kuin ihastutti..
    Nimimerkillä kuntosalilla treenaileva - joka "vittu" ei vaan hengaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ekaksi, pyydän anteeksi jos oon mielesi pahoittanut. Se ei ole ollut tarkoituksena.

      Kuitenkin, kysymys herää, miksi arvostelit vain yhtä osaa tekstistäni. Tietääkseni mainitsin kuntosalin vain parissa kappaleessa ja teksti käsitteli urheilua yleensä. Kyllä nyt ymmärtää, jos huomio kiinnittyi siihen mikä itseä kiinnosti. Kirjotan yleensä pilke silmäkulmassa ja käytän luovuuttani sitä tehdessäni; kärjistäminen ei ollut tarkoitus, se elävöitti tekstiä.

      Jos olisit lukenut tarkemmin, olisit huomannut, että puhuin tekstissäni paljon ihan omista kokemuksistani. Käydessäni koko viime syksyn salilla, huomasin siellä liikkuvan paljon ikäisiäni nuoria hengailemassa ja panttaamassa laitteita muilta treenaajilta, mikä pisti mut suututtamaan. En sinun iästäsi voi sanoa mitään, anonyymi, mutta yleensä se vanhemmilla ja fiksummilla oli vähäisempää. En maininnut tekstissäni muut kuin nämä vetelehtijät - en kieltänyt missään vaiheessa salilla käyvän kunnolla ja vakavasti treenaavia ihmisiä ja uskon, jos niin sanot kuuluvasi niihin. Hämmennyin silti, miksi loukkaannuit kirjoitukseni pienestä osasta näin paljon; osuinko kenties arkaan paikkaan?

      Tarkoituksenani oli kyseenalaistaa tiettyjä juttuja ja harmi, jos et ymmärtänyt perinpohjaista tarkoitustani arvostella nykyään vallalla olevaa nuorena vakavasti aloitettavaa liikuntaharrastusta. Kuntosali ei ollut pääasiainen aiheeni, vaan tuli tuossa sivussa omasta treenistäni puhuessani.

      Poista
  2. Lenkkeily on jees, mut oma lenkkeily jäi kyl paskojen säiden tultua siinä syys/talvella ): alotan kyl uudestaan pian kun vaan lumet rupeis sulaan koska tykkään lenkkeillä tyyliin jossain purun radalla, mis on kunnon reitti, eikä ihmiset kato vaikken jaksais yhtä kauan kun ne, ja nyt en oikeen voi senkään takia et siel hiihdetään. Okei joo, tekosyitäkö? haha (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lenkkeily on sellanen laji, missä voi itse päättää mitä tekee! Siksi itsekin siitä nautin. Turhaa miettiä, mitä muut ajattelee, ei niitä kuitenkaan kiinnosta :) Jos pistää tarpeeksi vaatetta päälle, niin kyllä sitä pystyssä pysyy ja tarkenee, jos vaan sykkeen pitää yllä :) Itse lenkkeilen ihan tässä lähistöllä jalkakäytävillä, koska en noista pururadoista taas oikein hassu kyllä syty.

      Poista
  3. Oon otettu et mainitsit mut <3 munki treenaamine jäi vähä ku oon taas vähä kipee :(:( ja nyt tulos kirjotukset mut en kyl ainakaa kauheest rajottaa harkkoi lukemise takii!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anytime babe<3 voi toveri, sit ku niiskuttaminen loppuu ni heti takasi hommiin! Ja pitää varmaan vähän rajottaa TVD:tä et ehtii treenaa ja lukee :( mikä sääli!

      Poista

Copyright © 2015 · Designed by Pish and Posh Designs