Ihonhoidon ABC

Tsaukkis kaikki ihanat! 

Alkaa oma ihonhoitopaketti olla kasassa ja päätin jakaa omat vinkkini/rutiinini täällä blogissa ihonhoidon suhteen. Itse olen viime vuodet lukenut ja yrittänyt muutenkin haalia kaikki vinkit kuivan ihon hoitamiseen, joten ajattelin kerätä omia ajatuksiani kasaan. Jos jonkun elämää helpottaa mun vinkit, niin my job here is done :-D Mun ihotyyppi on vuosien mittaan aiheuttanut mulle ties mitä harmia, joten pientä kehitystä on havaittavissa!

Aloitetaan puhdistustuotteista! Itse en voisi kuvitellakaan eläväni ilman joka aamuista ja -iltaista ihon puhdistushetkeä. En edes muista, missä vaiheessa teini-ikää säännöllinen puhdistusrytmi tuli hammaspesun rinnalle, mutta ennen meikkaamisen aloittamista kuitenkin :-D Oma iho räjähtäisi käsiin, jos nukkuisin meikkien kera tai en rasvaisi ennen meikkaamista.
Säännöllinen pesu johtaa siihen, että tuotteet on oltava just eikä melkeen iholle sopivat. Kannattaa mennä omien tuntemuksien ja ihotyypin mukaan. Oma atooppinen, herkkä ja erittäin kuiva ihoni kaipaa totta kai sille sopivia tuotteita. Osa tuotteista aiheuttaa mulle ihottumaa, osa kirvelyä ja jopa allergiaa, joten oikeat tuotteet on hyvä tunnistaa :-D Mun käyttämät tuotteet sopii mahdollisesti muillekin kuivaihoisille, mutta allergiat ja yliherkkyydet tottakai vaihtelee.

Olen löytänyt itselleni aika hyviä vaihtoehtoja vuosien varrella, mistä tällä hetkellä käytössä on kuvan mukaisesti ACO -sarjan kuivalle iholle suunnattu kolmikko. Talvea kohti kun mennään, iho kaipaa enemmän kosteutusta kun esimerkiksi kesän auringossa. 1. Kasvomaito on hyvä vaihtoehto kuivalle iholle, sillä se on hellävaraisempi ja kosteuttavampi, kuin geelit ja vaahdot. Kuivaa ihoa on turha kuivattaa lisää. Välillä, jos iho on oikein herkässä kunnossa, jätän vesipesun välistä, jos ei ole meikkiä kasvoilla tai aamuisin herätessä. Silloin käytän pelkästään 2. kasvovettä, jolla siis joka tapauksessa viimeistelisin puhdistuksen. Rasvaiselle ja normaalille iholle tää tekniikka tuskin sopisi epäpuhtausten takia, mutta joskus mun iho on niin herkkänä, ettei ole vaihtoehtoja :-D

Ja sitten se tärkein. Rasva. Kuivan ihon kanssa ei vaan pärjää ilman, ei oo vaihtoehtoja. Oon järkyttynyt, kun kuulen kavereilta miten he ei ole koskaan käyttäneet kosteusvoidetta kasvoilla. Pelkkä ajatuskin sattuu :-D Itse käytän tällä hetkellä kuvan mukaista 3. päivävoidetta, joka on osoittautunut ihan kelpotuotteeksi. Tämän lisäksi käytän tujumpia tuotteita tarpeen vaatiessa (postauksessa alempana) sekä satunnaisesti ekstrahoitavia naamioita. Tänään ostin tuon miltei pian tyhjän tuubin tilalle uuden, saman sarjan vielä hitusen kosteuttavamman rasvan, joten toivottavasti sekin sopii mulle :-D
Yksi asia kuivaihoisille, mitä suosittelisin ottamaan huomioon jo varhaisessa (nuoressa) iässä - silmänympärysiho. Silmien ympärillä iho on ohuempaa ja herkempää, joten se myös kuivuu herkästi. Hellävarainen 4. silmämeikinpuhdistusaine on aivan must to have -tuote! Itsellä on kerran käytetty silmänympärysiho kirjaimellisesti puhki vääränlaisella puhdistustuotteella ja believe me - ei ollu yhtään kivaa! Apteekista mulle vinkkailtiin kyseistä Vichyn tuotetta, mihin oon jo niiin rakastunut! 

Toinen pakko hankkia -asia on silmänympärysvoide. Parikymppisenä ei tuskin tarvitse huolehtia rypyistä, mutta kosteutta iho silmien ympärillä vaatii ihan yhtä lailla kuin muukin kasvojen iho, miltei enemmän. (Ja kuivuessaan iho myös rypistyy, uskokaa tai älkää. Silmänympärysiho on kuin silkkipaperia, niin helposti!) Tavallista kasvovoidetta silmien iho ei aina kestä, joten erikseen voide on usein hyvä vaihtoehto. Itse tarvitsen mahdollisimman tujun tuotteen, joten olen päätynyt 5. Avenen voiteeseen. Oon ollut tyytyväinen! Itsellä ilman silmänympärysvoidetta iho kuivuu niin pahasti, ettei se kestä meikkiä ja menee jopa ihan ryppyiseksi kuivuessaan :-D Ja uskokaa pois, mikään ei ole kamalampaa, kuin pakkanen+vuotavat silmät+rikkinäinen silmänympärysiho. Auts!

Tässä vaiheessa on varmaan hyvä sanoa, että osaa apteekkituotteiden hinnat saattavat kauhistuttaa. Itse oon ollu samassa tilanteessa ja kärsinyt seuraukset, kun marketista ostetut tusina-Garnierit ovat kirjaimellisesti repineet ihon rikki tai aiheuttaneet allergiaa. Jos jossain asiassa kannattaa satsata, niin ihonhoitotuotteisiin - maksaa ittensä takaisin :-D Eikä muutaman euron hintaero tunnu loppupeleissä mitään, jos käyttää tuotetta säästeliäästi. Joskus mietin asiaa myös siten, että mitäköhän ne halvat tuotteet mahtaa sisältää, kun ne ovat tosiaan sen hintaisia. Niimpä niin.
Ja viimeiseksi, mutta aikalailla tärkeimpänä: atooppisen ihon pakko olla -tuotteet!

Ekaksi: atooppisen ihon kanssa saa ja pitää käydä ihotautilääkärillä. Homma halpenee reippaasti, kun hoitovoiteet saa reseptin kanssa :-D Ja asiantuntija tietää just asiakkaalle sopivat kortisonipitoisuudet ja niin edelleen. Lääkerasvojani en kuitenkaan kuvaillut, koska olisi turhaa kuvata reseptituotteita, mitä ei apteekista ilman lääkäriä saa. Joten mennään reseptimättömillä tuotteilla!

Kannattaa tosiaan tutustua 6. perusrasvoihin. Hajustettomat ja apteekkiystävälliset tuotteet sopivat aika varmasti kaikille ja iho kiittää. Aqualan L taitaa olla koko Suomen suosituin. Itse käytän mm. kuvan mukaista Novalan -rasvaa, mikä tekee ihanaa kuiville käsilleni. Pelkästään nopealla googlettamisella löytyi jo hyvä luettelo (click!), mistä voi valita itselle ja tarpeillensa sopivan tuotteen.

Huulirasvat. Mun huulet kuivuu ympäri vuoden, jos en saa niille rasvaa. Kuvan 7. Acon huulirasva on sopiva arkikäyttöön ja reissun päällä, mutta kotona ollessani käytän miltei aina 8. Bepanthenia! Pienet rasvaputkilot kulkee repun- ja laukunpohjalla, mutta mitkään Labellot ei mun huulia auta :-D Bepanthenilta saa myös tosi käteviä huulirasvoja nykyään, mistä on tullut kans ihan vakkarituote, valitettavasti vaan kuvanottohetkellä loppuun käytetty. 

Viime tammikuussa tatuointia ottaessani mulle suositeltiin iholle 9. Eucerinin Aquaphoria. Parantuvaa tatuointia pari viikkoa rasvailtuani tajusin kokeilla tätä myös muualle iholle ja mä olin oikeesti myyty. En tajua, miten oon ennen voinut pärjätä ilman tätä! Tää sopii kuvauksensa mukaisesti myös vähän jo rikkinäisen ihon hoitoon ja korjaamiseen sekä tehoaa oikeesti. Tää auttaa mun ihottumaan ja korjaa kuivuudesta halkeillutta ihoa, mikä ihmeaine! Bepanthen ja tämä siis toimii loistavana täsmähoitona niille kohdille, jotka kaipaa kaikkein eniten kosteutta.

Tästä postauksesta tuli ihan järjetön romaani :-D Asiaa kun riitti ni mitäs sitä pidättelemään! Jos jäi jokin mietityttämään, ni pistäkää vaan kysymyksiä tulemaan. Pus 

2 kommenttia:

  1. voisitko tehdä jonkun meikkipostauksen? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On käynyt itselläkin mielessä tuo meikkipostaus ja tottakai voisin sen tehdä :) Viime kerrasta taitaa olla vuosia aikaa... Jos on toiveita toteutusmuodosta, niin saa ehdottaa!

      Poista

Copyright © 2015 · Designed by Pish and Posh Designs